28 juli 2011

Mina ridläger dagar

Hej!
Nu är jag som sakt hemma.
Sa ju att jag skulle skriva på kvällarna och det försökte jag oxå men det fanns typ ingen teckning där uppe i skoogen så det fungerade inte, internet alltså. Jaja, jag försökte och hade det funkat så hade det varit en annan sak, men jag kan inte trolla, kan du? :p

Vi red barbacka till och från hagen som var ungefär 5 minuter från gården.
Hehe, dem har ju såklarthagar på gården oxå men dem är inte lika stora och där är så himmla lerigt nu när det har regnat och sjukt upptrampat av alla hästar, så där är inget gräs där typ.
Men i den hagen som dem alltid går i på sommar är där högt och grönt gräs så det är myyysssiiiggt! <3 :)
Okej då kör vi igång: ;)

Dag 1:

Vi körde vid halv 07.30 hemmifrån. Kom dit vid 08.45. Vi gick in och typ checkade in oss, eller vad man ska säga, kryssar att man är där typ och fick då oxå en häst. Jag fick Garpla som jag hade förra året. :D Super, duper, mega mysig häst som bara är heeelt underbar!
Tog upp alla saker på loftet där man sover, 22 sängar, 22 deltagare.
Tog bara fram typ det viktigaste som hjälm, väst och så.
Gick ner och tog lite frukost som stog framdukat som vanligt, mackor och så. Vissa kommer ända från göteborg, stockholm och så för att åka på ridläger 2 nätter i skåne lixom, så BRA är det, hehe,  så visst kan man bli lite hungrig om man åker långt. För oss tar det ungefär 1 timme och en kvart att åka dit och det är motorväg nästan hela vägen.
När alla hade kommit och så, så gick vi och hämtade hästarna helt enkelt. Tog dem från en minde hage på gåden och ställde vid bommen utanför stallet. Borsta, kratsa hovar och allt sånnt nödvändigt. Tog sadel träns, sadla, tränsa, och spänna den förbaskade sadelgjorden.^^ :p
Red först en runda i paddocken för att känna på hästarna, vissa hade ju hästar som dem aldrig ridit innan och vissa hade aldrig varit på läger där förrut. Det var 3dje sommaren för mig.
Allt gick bra förutom att dem är lite smått sega där, dem vill ju ut i skogen och jobba! ;)
Efter ridningen så tog vi en tur med fjordingen Trolle, han drog vagnen. Hade tipsrunda på den vägen som vi åkte. Mitt lag van överlägset, haha! :) Åt lite spagetti och köttfärsås efter det, gott, gott. Passade på att bädda och lite så i sängarna där uppe. Red igen, och nu ute i skogen. Ingen galopp första dagen för att ja, man ska lära känna hästen och så typ. Men härlig tölt blev det såklart. Red barbacka till den stora hagen ca 5 minuter bort och släppte hästarna där. 
Orkar inte skriva precis i detalj så resten blir bara lite sådär snabbt nu.
Kom hem till gården, åt middag, potatismos och falukorv...
Hade femkamp och mitt lag förlora med 2 poäng. :/ Hade det trevligt, satt och prata och så och sen vid 11 eller något sånnt så la vi oss.

Dag 2:

Skulle upp vid 9 och äta frukost. Hämtade hästarna, red barbacka (utan sadel för er som inte vet) tbx till gården. Red ut i skogen, skritt, tölt, galopp och mys. Red till en sjö där vi släppte hästarna i en liten hage. Åt, bada om man ville fast jag gjorde inte det för det var ganska kallt, i luften. 
Tog hästarna igen och red längre bort vid sjön där inga människor badar och gick i till knäna med hästarna, vi satt på alltså. Red hemmåt och galopperade 1 km. Sjukt härligt! <3 :)
Detta tog då hela dagen. Hem, red till hagen, ha tacofest och ha det härligt. Spelade kubb och sen såg kvällen ut som den förra. ;)

Dag 3:

Sista dagen då... :'(
Vakna, frukost, gick till hagen, red tbx, red ut i skogen, åt på en liten öde gård där vi släppte hästna där vi skulle äta. Red hemåt, via MÖRDARBACKEN! Haha, det låter lite värre än vad det e. Man måste svära en ed som låter ungefär såhär, "jag lovar och svär, att inte pressa min häst. Den för ta den takt den vill", typ något sånnt. :) Sen så blir hästarna ganska snabbt trötta i den backen och bryter av till tölt eller trav för backen svänger lite och så är den ganska brant, därmed namnet. Man galopperar upp då om ni inte fattade det. ;) Hem och in med hästna i stallet för att dem skulle få hö och kraft foder, för sen ska dem ut i den lilla hagen på gården där det inte finns jätte mkt gräs.
Imorgon (idag) kommer det nya personer på ett likadant läger som vi och då ska hästna stå där så att man bara behöver gå en liten bit första gången när man tar dem.
Min häst skulle va kvar i stallet med några andra hästar för hovis skulle komma och fixa lite. ;)
Packade lite och sen åt vi rabarber paj, fick prisrosetter, tröjor, och ett gosse djur som heter Rosita. :p Sen var det att packa in allt i bilen och åka. Men innan vi åkte så passade vi på att boka läger för nästa sommar oxå, haha! :) <3 

Det var mina underbara dagar på Kvarnbacka! <3

Vad tycker ni om när jag skriver såhär, bra, dåligt, långtråkigt, kul, intressant? Säg vad du tycker! :)



// Isabel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera mina inlägg i den här rutan. :)
Behandla andra så som du vill bli behandlad själv!