3 juli 2012

En ridskoleponnys liv

Finns många fördomar mot ridskolor, deras hästar och eleverna. Jag vill nu uttrycka mina egna tankar om detta eftersom att jag själv är ridskoleryttare fast med lite annat hästigt utöver mina 2 lektioner i veckan. Även Felix som jag har hemma nu, kommer från min ridskola.

Vill börja med att säga att det finns många olika sortera ridskolor. Det finns dem som verkligen går in till 100% för sin verksamhet och sen finns det dem som gör det lite halvdant - vilket vill säga att bara ponnyn går att rida på så funkar allt finnemang, bara eleverna får sina lektioner som är bestämt så är allt fine och dem ligger inte oss i tankarna nått mer osv.
Sen finns det ridskolor med bättre tanke bakom allt, dem som faktiskt vill göra kunderna (eleverna) nöjda. Ska man köpa in hästar till verksamheten så kan man lika bra göra det ordentligt. Köper in hästar av olika typer eftersom att alla gillar olika typer av hästar, svåra, lätta, pigga, slöa, lagom, dressyr, hoppning and so on...
Man är alltid trevlig mot alla och hjälper gärna till!

En ridskoleponnys vardag kan se olika ut från ridskola till ridskola men jag antar att det är ganska det samma iaf.
Där jag håller till får dem morgon foder vid 7 och får äta till typ 8, alltså har dem bra med tid på sig att "tugga färdigt".
Sen börjar alla släppas ut i hagen i omgångar och dem är ute i hagen.
Sen vid 12 får dem lunch. Stallet är även lunch stängt till till halv 1.
Efter det börjar det komma folk dit och lektionerna börjar vid 2 ungefär. Nybörjar lektionerna är först och sen går man uppåt i nivå ju längre dagen går. Lektionerna slutar vid 20-21 på kvällen.
Hästarna går 2-3 lektioner per dag (vilar en dag i veckan) på olika nivåer och varje lektion är 30-60 min. Fast då kan man ju faktiskt tänka på att på en nybörjarlektion som är 30 min, som innehåller skritt och trav, det är inte ens ansträngande för hästarna vid det laget!
Så tyck inte synd om dem för att dem går ca 2 timmar & 15 min lektion om dagen då vissa inte ens är något alls ansträngande, det är som att ta några varv runt hagen, fast då i skritt och långsam trav.

Privathästar som då går 1 timme om dagen och om ni tänker efter så är det lite med motion och träning gemfört med var hästarna egentligen klarar av.
Bara som en liten väckarklocka. ;)

På min ridskola är stallet stort, ljust, rent och där är fins platser för hästarna att vara. Fina boxar osv med mycket halm.
Har varit på en ridskola som ligger en bit från där jag bor, nämner inga namn, var det är eller hur det går/gick för just det stället, där hästar själv inte hade velat stå om jag var häst. Stallet var skitigt, hästarna var sura i stallet (inte alla med en hel del), boxar och spiltor var blöta (av avföring) och där var jätte lite halv i dem, nästan ingen alls.

Med det menar jag att det finns så mkt skit som bara görs saker för pengarnas skull och sen dem som bryr sig, tar hand om stället och djuren!
Jag hade väl inte själv velat vara en ridskolehäst utan då hellre en privathäst men det finns skolhästar som har det riktigt bra gemfört med vissa andra. :)

Luddigt inlägg, tyvärr, men tror ni fattar budskapet. ;)

// Isabel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera mina inlägg i den här rutan. :)
Behandla andra så som du vill bli behandlad själv!