8 juli 2012

Tränings upplägg

Tänkte ta upp trängsupplägget under sommaren med min gosseplutt, Felix.
Han ska sättas igång på torsdag och antingen är han hel dampig eller så är han otroligt seg, eller villig till precis allting, jätte mjuk i munnen och kvick för skänkeln. Hoppas på det sista. ;)

På torsdag ska han som sagt sättas igång och då blir det en skrittrunda i skogen tror jag och sen något varv i trav i paddocken när vi kommer tillbaka. Sen ska vi utveckla det steg för steg varje dag. Nästa dag, kan vi skritta i paddocken och sen trava lite mer. Nästa dag, ställa lite mer krav i skritten och trava normallänge osv. Sen kan man lägga in galopp och börja träna och få upp kondisen och sen är vi igång som vanligt. :)
Målet för i sommar är att vi ska hoppa 1 meter och att jag ska komma över så mkt av min höjdrädsla som det bara går när det gäller hinder. Har hoppat som högst 95, med skimmeln som jag lägger upp bilder på ibland, Jackson.

Är endast villig att höja hinderna mer när jag hoppar med Felixo, för jag litar på honom. <3 Han har aldrig stannat med mig och jag vet att han kan och att han tar mig över på rätt sätt. Han är löshoppad 1.25 när jag var med, så hoppa kan han. ;) 
Sen har vi ännu ett mål och det är att han ska bli mer ridbar i dressyren, orka och inte vara så motsträvig. Han ska mjukna i munnen och vara kvickare för skänkeln. Det kommer jag träna genom att ge honom små hjälper, ge honom möjligheten att lyssna på det, och om han inte reagerar så knackar man till lite hårdare så att man kan inse att det är bättre att lyda direkt. Han går att rida så, men först efter ett bra tag, när han är bättre i formen och genomriden. 
Det är det som är nackdelen med ridskolehästar, att dem är lite halvt förstörda, i munnen och för skänkeln, skänkeldöda. ;/ Men ja, det går alltid att träna på. 
Kommer fota och filma mycket när vi rider i sommar, så ni här får se oxå.  :)


 // Isabel

1 kommentar:

  1. Glöm inte mejla mig din adress. Grattis till vinsten :)

    SvaraRadera

Kommentera mina inlägg i den här rutan. :)
Behandla andra så som du vill bli behandlad själv!