13 augusti 2012

Första gången på Felixos rygg

Detta var ingen vacker syn kan jag lova.
Han hade precis kommit till Ridskolan och var alltså helt ny i verksamheten.
Jag fick rida honom av en ren tillfällighet, nämligen att jag egentligen hade en annan häst. Ridläraren hade glömt att jag hade den så hon sa till en annan elev att hon kunde ta honom.
Så jag sa "vem ska jag ha då" och hon bara "oj, juste..". Tänkte direkt på Felix som jag så gärna ville rida så jag sa att jag kunde ha honom istället och det gick bra. Så jag får tacka mig själv att jag fick rida honom.
Han var jobbig när man skulle fixa med honom i stallet. Kunde inte så still och slängde lite med huvudet hit och dit.
När vi sen kom in i ridhuset så hade han ännu svårare att stå still, då hade vi dessutom inga väggar vid sidan om oss som tog emot om han försökte flytta sig.
Skulle spänna sadelgjorden men det gick inte för ponnyn stog inte still, det gick inte att hoppa upp för ponnyn snurra runt. Men tillslut löste vi det iaf. Han var lite seg och ofattbart stel.
Det hade jag inte förväntat mig då dem nya hästens alltid brukar vara mjuka och fina att rida.
För att bättra på allt så hade vi ett dressyrpass med massa knasiga övningar. Det gick ju fan inte ens att ställa honom. Trots detta så gillade jag honom & jag fortsatte att rida honom gång på gång.
Efter att ha ridit honom en gång så gick jag och sa att jag ville ha honom på sommaren och säger man att man vill ha hästen hela sommaren, efter att ha ridit den en enda gång, tror att det inte gick så bra, så måste det ju trots allt ha klickat? :)

Jag har tänkt på att för alla som har fastnat för en häst, gick det inte bra första gången dem red den.
Och dem som har egna hästar, det var oftast ingen drömridning när ni provred, eller? :)
Berätta hur första gången på er ponnys rygg var och skriv hur det är nu. Bästa utvecklingen kommer uppmärksammas! :)

Första bilden är när jag inte hade hittat knapparna ännu. Så otroligt stel var han.
Nästa bild är från nu i sommar & nu kan jag ju honom utan och innan.
Sista bilden är den första bilden jag har på Felix i min mobil.

2 kommentarer:

  1. Får väl berätta om när jag provred Zadd ;)

    Jag var bara 11 år och zadd var en 10 åring valack på 154 cm. Som egentligen var aldeles för stor för mig.. Men jag provade honom ändå.
    Det gick allt utom bra, jag kunde knappt från honom att trava eftersom jag var van vid de små b-ponnysarna på ridskolan. Galoppen var ett helvete och redan där brände tårarna bakom ögonlocken. Jag kände mig helt värdelös och det kändes som ägaren aldrig skulle låta mig röra honom efter det.

    Inte blev det bättre när jag skulle prova att hoppa honom, han lufsade på i sitt tempo och hoppade antingen alldeles för nära eller långt i från och jag hade ingen chans att följa med. Tårarna brände bakom ögonlocken men ändå kände jag någon sorts kärlek till denna vita stora häst. För även om jag inte hade en chans att få hono att gå i form och trampa under sig som den häst jag såg i mina drömmar, hade han ett hjärta av guld och var den sötaste häst jag träffat.

    När kom hem kunde jag inte sluta tänka på den vita araben och jag skrev i smyg hans namn på min hand även om jag trodde att jag aldrig skulle få träff honom igen.
    När han ägare ringde och frågade om jag ville börja rida honom kontinuerligt brast jag i tårar.

    så trots att provridningen gick som den gick, var det något som klickade.
    Eftersom jag fortfarande rider honom 5 år senare var det verkligen meningen att det skulle bli vi.
    När man rider en häst första gången spelar det ingen roll hur det går, för om det klickar, då klickar det verkligen!

    /Linn
    helsingborgsryttaren.devote.se

    SvaraRadera
  2. Haha,hände typ mig smma sak. Jag fick helt plötsligt byta häst till Felix och Jag hade bara sett honom en gång innan. Jag tänkte, jaha, någon gång måste vara den första. Jag fick ställa honom i stallgången där stohästarna brukade stå eftersom han var ganska orolig. Han kastade och slängde med huvudet precis som du sa och första gången var verkligen ingen drömridning. Han bar väldigt stel och det gick ju fan inte att ställa eller göra någonting precis som du sa! Men jag fortsatte rida honom och det gick bättre och bättre för varje gång :D Och jag tyckte han var så otroligt söt! Viket han fortfarande är! Nu går han så fint! Finaste ponnyn som finns! Antar att du också tycker det?! :p Jag har sett dig rida honom och du rider honom så sjukt fint! /Moa http://moadenlillagoa.blogg.se/

    SvaraRadera

Kommentera mina inlägg i den här rutan. :)
Behandla andra så som du vill bli behandlad själv!