23 november 2012

Ridpassen, igår och idag

Torsdag
Igår red jag en ponny som heter Hanky Panky. Skulle egentligen ha Felix men han har gått ganska mycket på senaste så han behövde sparas på.. ;)

Han är en brun d-ponny. Han är helt okej att rida men ingen favorit om man säger så. Vi började såklart med att värma upp och då var han jätte stel och ganska stissig.
Hans galopp är helt underbar, man bara sitter där, inte det minsta skumpigt!
Vi skulle rida en övning som gick upp på att man skulle rida snett igenom i form av skänkelvikning in till mitten, sen göra en volt vid x ut mot väggen. I volten skulle vi samtigt göra skänkelvikning med hästens bak in mitt voltens mitt. Om ni hänger med? ;)
När volten är klar gör man skänkelvikning ut till hörnet och sen lika dant på andra sidan. (bild kommer längst ner på sidan.

Hanky, som han kallas, började lossna och tagga ner direkt när vi började med övningen. Hela övningen gick väldigt lätt att genomföra eftersom allt handlade om skänkelvikning och han är väldigt duktig på det och har lätt för det. Gjorde övningen i skritt och trav. Allt utom volten gjorde jag i trav. Red även utan stigbyglar.
Han blev jätte fin tillslut, efter lite ordentligt arbete. :)
Trava av utan stigbyglar och red då också lätt, utan stigbyglar - jätte bra träning för mig! Har lite ont i låren idag faktiskt! ;)

Idag, fredag
Idag red jag Felix. Han var väldigt mjuk och fin redan från början idag. Dem som inte är van vid honom hade tyckt att han var hemskt stel, men nä, för att vara Felix så var han mjuk som ett gummiband, man fick ju ner honom i form genom att krama och leda med tygeln iaf, tillsammans med skänklarna. ;)
Jag var noga med att han var framme för skänkeln direkt, så att han kommer igång ordentligt direkt, annars funkar inget!

Vi tränade på serpentinbågar, 3 stycken, över medelinjen. Vända in i första bågen, sen på medelinjen sakta av till skritt, skritta något steg, ställa om och sen fatta galopp in i båge nr 2. När man kommer på medelinjen igen när båge 2 är slut, sakta av till trav och jobba igenom sista bågen. :) (bild längst ner)

Det gick ganska bra i själva övningen.
Han blir väldigt lösgjord av serpentiner och jag red det mycket med honom i somras också när vi red på banan.
När vi travade av så fick jag mig ett extra halvt varv i galopp då Felix blev rädd för en dörr som öppnades, mespropp, haha!
Nä, men iaf, han var väldigt fin idag och jag är jätte nöjd med honom!
Min fina prins!

Första bilden är övningen igår med Hanky, andra och sista är från idag, men Felix.
Ni får stå ut med mina nästan irriterande fina bilder! ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera mina inlägg i den här rutan. :)
Behandla andra så som du vill bli behandlad själv!